fredag 30 maj 2008

MTB när det är som bäst!

Igår körde jag, Stefan L, Christian och Patrik Paulsson ett fartlekspass ute i Genarp. Det var längesedan jag körde ett helt ostrukturerat pass, men det var hur kul som helst - mao MTB när det är som bäst! Passet bjöd på till tider ganska hårda moment när vi började köra om kapp. Benen kändes lite slitna efter laktat och syreupptagningstestet dagen innan, men ändån var där liksom en växel högre att lägga i än tex Stefan. Totalt blev det lite drygt 2 h, med massor av kvalité!

Som nämnt så var jag och hörde laktat- och syreupptagningstest hos FitForFight. Jag har varit där en gång i januari och kört ett laktattest, men denna gången så körde jag VO2max test också. I januari låg jag på en tröskeleffekt på knappt 330 W och en tröskelpuls på ca 173 slag, så det skulle bli spännande att se hur mycket jag hade förbättrat mig på cirka 4,5 månads träning. Testet körs så att man kör 4 minuter på en effekt, pausar 35 sekunder för att ta laktattest, på med ytterligare 30 W och sedan ytterligare 4 min osv.

Långt upp i serien (300,-330-360 W) kändes det ungefär som vanligt distanstempo. Vid 390 W började pulsen öka en aning, och vid 420 W började andningen bli häftigare och det var ungefär som att köra intervaller. Däremot så kom syran som en blixt från klar himmel under 450 W intervallen. Testerna visade att min tröskeleffekt just nu ligger på drygt 390 W, vilket innebär att jag har förbättrat den med mer än 60 W! Detta är mycket bra, och innebär att jag måste ha fått ut optimalt av min träning. Tyvärr har jag inte fått kurvor mm digitalt ännu, men kommer att presentera det senare. Jag har lyckats pressa min tröskel väldigt nära min max gräns, vilket är förklaringen till att jag dog så pass fort efter att jag passerat tröskeln. Min tröskelpuls ligger omkring 183 slag, och min maxpuls är 191 slag.

Angående syreupptagningen så har jag en väldigt bra lokal syreupptagning. Den centrala kapaciteten kan dock tränas upp. Mätvärdet blev 61 ml/kg/min. Inget supervärde, men inte dåligt iheller. Proffscyklister ligger normalt omkring 70+, och det högsta värdet som någonsin uppmäts är 98 ml/kg/min (en svensk roddare). Ju äldre man blir ju svårare blir det att träna upp den centrala kapaciteten. Samtidigt är det flera månader sedan jag har tränat den centrala kapacitetet specifikt, så det finns en viss förbättringspotential tror jag. Kanske man skall bli bättre på att just underhålla den centrala syreupptagningen?

I dag åker jag till Göteborg och kommer att köra Mölndals MTB tävling på söndag. Skall testköra banan under lördagen för att se om jag kanske kan överraska på ett XC-lopp. Det är ju normalt inte min diciplin! Vädret skall ju bli bra, och jag trivs när det är varmt och dammigt!

Inga kommentarer: