tisdag 6 maj 2008

Vingummibamsarna har blivit gelé

Nu är min kropp, och då framförallt mina ben, helt slut! Tävlingen i lördags, 5-timmarspasset i söndags samt 5 timmars träning igår igen är orsaken till detta! Passet igår var tungt, riktigt tungt. Varende litet motlut eller motvind kändes som värsta Mallorca-stigningen. Men man kanske skulle tror att jag skulle deppa för det! Knappast, meningen med träningen denna helgen var att just att trötta ut kroppen, och det har jag ju uppnått. Nu skall jag i princip bara superkompensera genom att ligga på sofflocket och känna hur musklerna växer! Nåt återhämtningspass och något pass med korta maxintervaller på 30 sekunder blir det också, men rent tidsmässigt kommer det att bli en mycket lugn vecka. Dags att börja formtoppa nu - och vilken formtopp det skall bli :-)

Någon som komme ihåg min argumentation/diskussion om arbetsekonomi? (i relation till diskussionen på Coltings blogg). Har läst två intressanta artiklar om ämnet. Den ena var en notis i senaste Runners World som handlade om världsmästaren i terränglöpning och hans fenomenala arbetsekonomi, men i samma artikel refererade man också till Lance Armstrong. I artikeln påstod man att han genom de åren han vann TdF inte förbättrade sin syreupptagningsförmåga (som i och för sig redan var hög, dock ej speciellt mycket högre än övriga toppcyklisters) men väl sin arbetsekonomi med 8 %. Hur tusan man mätt detta (om det ens är möjligt..) har jag ingen aning om, men oavsett vad så ligger där någ något i detta med arbetsekonomin. Igår läste jag en artikeln i senaste Pro Cykling om Robert Gesink (Rabobanks unga löfte) som är en av de mest lovande bergscyklisterna man sett på länge. Redan nu (vid 20 års ålder) redovisar han högre mättal (över 500 W) än många av de etablerade klättrarna som funnits genom tiden. Det som gör att han inte slår dem trots detta, är att han måste jobba med sin arbetsekonomi/teknik. Hans tränare tror att han har 4-5 års teknik (och taktik) tränande framför sig innan han kommer att prestera optimalt!

Denna vecka skall jag reka en fruktansvärt hård och teknisk intervallslinga ute i Genarp - den skall vara fullständigt livsfarlig att köra :-) Bifogar lite bilder tagna av Robert från CK Lunedi under söndagens distanspass.

Inga kommentarer: