fredag 2 maj 2008

Dan före dan.....

Imorgon är det tävlingspremiär - Mjölbybiken! Härligt, börjar faktiskt bli lite trött på att bara träna, men samtidigt är det också lite nervöst/spännande att se hur man ligger i förhållande till övriga. Även om jag inte på något sätt är toppad rent träningsmässigt just nu, så kommer det att bli en bra värdemätare.

Benen känns faktiskt ganska sega just nu. Körde ett distanspass på sammanslagt lite drygt 5 timmar med Martin i onsdags, och det var mycket vingummibamsar i benen (= sega vingummibjörnar för dem som inte förstår danska). Uthålligheten/styrkan finns där utan tvekan, men frågan är om farten hittat dit? Det får vi se imorgon.
Onsdagens pass var också sista passet i april - dags att summera: Månaden har bjudit på totalt lite drygt 71 timmars träning, dvs ungefär samma mängd som under mars (se bilden). Fast träningsinnehållet har varit annorlunda. April har bjudit på en blandning av kvalitetsträning (första syra/fartträningen) och stor mängd (träningslägret på Mallorca). Dessutom så har jag haft en vecka som pga resa med jobbet blev lite sisådär träningsmässigt, och dessutom fick jag ju tre dagars vila i den veckan - alldeles för mycket :-) Positivt är att jag återigen har en månad utan varken skada eller sjukdom !! Kan jag fortsätta på det sättet så borde det bli min styrka under årets säsong.
Om man blickar framåt så har jag nu påbörjat formtoppningen fram mot dels Billingaracet, men framförallt Lida Loop och de efterföljande tävlingarna där. Just nu är jag ganska nedtränad, och det kommer att ta några veckor med dels mindre träningsmängd, men också med fler högkvalitativa träningspass som tex träningstvävlingar, tröskelintervaller, 30 sekunders maxspurter osv.
Nå, dags för mig att börja packa inför morgondagen. Det bär av tidigt imorgon (6.30) för att jag skall hinna vara uppe i god tid innan starten! Återkommer givetvis med en rapport från årets första mtb-tävling! Bifogar lite bilder också från Mallorca.




Inga kommentarer: