måndag 26 maj 2008

Cykelcity Gran Fondo Eslöv

I lördags blev det kört Gran Fondo! Banan har en mycket trevlig sträckning, där man bla skall upp över Söderåsen 3 gånger och de flesta av "skånecyklisterna" brukar köra så där finns en hel del kända ansikten. För min egen del var det tänkt som ett relativt hårt distanspass. Som vanligt vid motionslopp så ogillar jag början på loppen, och denna gång var inget undantag. Orsaken är att där finns alldeles för många lycksökare i klungan som dels inte är så duktiga på att köra i klunga, och dels pressar sig så pass hårt för att kunna följa med så att de hela tiden ligger på gränsen (vilket ju inte precis minskar sannolikheten för vurpor). Det skedde också ett antal vurpor i början, och jag tror att Lars Therp (1/3 av Team T-bikes) tappade huvudklungan just pga det - synd.

Ut mot åsen var det mestadels ryggvind så tempot var ganska högt och då första backen uppför åsen är ganska lätt så hände det inte mycket förräns i kantvinden ut mot Bjuv. Här var vi ett gäng som började köra ganska hårt där framme, och det resulterade också i att en hel del släppte. I princip så tror jag faktiskt att de som överlevde kantvinden här också satt med hela vägen hem. Backen upp mot Stenestad bjöd inte direkt på någon action, och faktum är att tempot inte var speciellt högt. Låg på typ distanspuls de första 2,5 timmarna av loppet. Det var inte förräns vi kom till Lotta på Åsen som det blev kört lite hårdare. Jag kom iväg i front med Patrik Heiler (Cykelcity.se) och två andra cyklister. Patrik drog inte en meter eftersom Cykelcity Håkan låg bak i fältet och de andra två verkade inte speciellt pigga - jag körde ifrån dem flera gånger när jag gick fram och drog. Med motvind hem mot Eslöv så är det väl bara att erkänna att det var rena kamikazeprojektet - men det är alltid skoj att prova. Under hemvägen låg jag i front ganska mycket och körde till tider ganska hårt i motvinden. Inte minst när jag gick loss från klungan vid Trolleholm (dit jag hade jagat ut halva släkten för att heja).

Som vanligt slutade det hela i en spurt, synd bara att det är en livsfarlig sådan med både rullgrus och kansten i svängen precis innan mål. Jag backade direkt från spurten och slutade kanske omkring 10:e plats eller något liknande. Skoj att både Stefan L och Simon (the austrailian guy) också satt med hem. Men som sagt, det blev ett bra och relativt hårt distanspass i härligt väder! Återkommer med bilder, resultat mm.

Under söndagen hade jag planerat att köra Landskrona MTB i Saxtorp. Benen kändes ok, men kunde tyvärr inte riktigt hitta motivationen. Dessutom så skall jag köra både laktat- och syreupptagningstest på onsdag, och behöver vara 100 % återhämtad då. Istället blev det en löprunda och 30 minuters bålstyrka! Inte dåligt det iheller.

Inga kommentarer: