måndag 2 juni 2008

Ny seger i H30

I helgen körde jag MCK's MTB tävling utanför Göteborg där jag vann H30 klassen. Förmodligen inte en skalp som kommer att gå till historien som en av de största, men ett roligt lopp och framförallt en bra genomkörare inför Lida Loop nästa helg.

Egentligen borde jag börja med att konstatera att XC-lopp inte är min grej liksom. Jag är urusel i starten, är inte speciellt bra när det blir riktigt stökigt och är som starkast efter 1,5-2 h körning! Banan var ny för i år och låg vid Landvetter. Den gick omväxlande på motionsspår (med ett tjockt lager nylagd grus) och fina singletracks, mao riktigt Lida Loop terräng - perfekt. Singletracken var tidvis ganska stökiga och där var både ett par riktigt branta uppförskörningar och ett drop (eller som jag föredrar att kalla det: stup) som skulle forceras. Banan var på sina ställen ganska krävande och en hel del bröt pga punkteringar och andra då de trillat ganska allvarligt nedför droppet. Bla så fick Ola Nilsson bryta då han föll i droppet.

Starten gick ganska sent (13.30) och termometern stod då på över 30 grader. Elit, H30 och juniorklassen startade samtidigt, men eftersom jag inte har några resultat att prata om i varken Syd MTB eller Västgötacupen så fick jag starta längst bak i fältet. Då jag är urusel på starter så brukar det bli en dålig kombination, och mycket riktigt så var jag om inte sist, så näst sist ut från startområdet. Jag lyckades köra om ett par på motionsspåret innan första singletracket, men väl därinnen fick jag ett slagt och hamnade i diket sidan om, och var typ sist igen. Efter det såg jag hur täten (där jag borde ligga) bara drog ifrån och hur det liksom var kört för min del. Så de första två varven ägnade jag mest åt att köra omkring och negga. Lyckades ändån hålla ett hyfsat tempo och började plocka lite placeringar. Efter två varv (vi skulle köra fyra totalt) vaknade jag lite till liv igen, och samtidigt så fick jag reda på av Ola att jag vara 50 sekunder bakom ledaren i H30. Då började jag gasa ordentligt. När vi kom in för varvning till sista varvet var jag 40 sekunder efter, och efter första singletrackpartiet var jag i princip ikapp, gick om och satte honom sedan i en backe inne i skogen. Väl i mål var jag 40 sekunder före. Jag plockade alltså 1.20 min på ett varv, det om något visade på att jag hade betydligt mer att ge. I mål var jag typ 2 minuter efter de åkare jag borde kört jämnt med, och jag skulle tro att jag tappade de 2 minuterna på i princip första varvet.

Men som sagt, XC-lopp är inte min grej och jag nådde det som var målet med dagen: Vinna H30 och bärga poäng till sammandraget i Syd MTB Cup samt får en genomkörare inför Lida Loop. Det sista fungerade nästan bäst, speciellt motionsspåren med lös grus påminde mycket om Lida-banan. För den som är intresserad finns fullständiga resultat här. Samt lite bilder här:

Inga kommentarer: