måndag 12 maj 2008

Träningstävling!

Förhållandena var optimala när det skulle köras träningstävling på långrundan ("Sjöborundan", långloppslik runda på ca 90 km och 1000hm) i lördags - solsken, vindstilla och drygt 25 grader varmt. Syftet var att få en rejäl genomkörare innan Billingeracet, och dessutom testa tävlingshojen mm. Vi blev ett ganska stort gäng som samlades kl 8.00 på Genarps IP. Mestadels de gamla rävarna (Ola, Martin, Stefan L, Robban, Christian) men också några nya ansikten, bl.a. en Patrik från Ckc4 och Simon.

Vi hade väl kört i sisådär 5 minuter när jag tänkte mig att avancera lite i klungan för att sätta lite högre tempo. Stefan reagerade dock blixtsnabbt och ryckte i princip kontra, ja och sedan var "tävlingen" igång :-) Jag och Stefan fick en lucka men jag tror att gruppen bakom oss också vaknade och Martin, Ola samt Patrik från Ckc4 ryckte loss och bildade en grupp. Övriga tog det lite lugnare och körde rundan i ett mer lagom distanstempo. Stefan och jag pinnade på uppför backarna (början på rundan är ganska hård med ett par rejäla stigning med skånska ögon sett). Benen kändes lite sega efter fredagens dubbelpass (backintervaller + löppass) men tempot var ganska hyfsat ändån, speciellt då Stefan verkade pigg och vi turades om att dra.

Tyvärr så fick Stefan genomslag och punktering i ett stökigt parti vid Torna Hällestad. Martin, Ola och Patrik susade förbi och fick väl typ 5 minuters försprång innan vi var klara att ta upp jakten igen. Trots att vi låg och körde partempo förbi Krankesjön och Vombs ängar såg vi inte röken av gruppen framför. Man slås av hur stora avstånden blir trots att det bara handlade om typ 5 minuters försprång. Singletracket längs med Vombsjön forcerades ganska hårt, och kort efter det började Stefan att krokna. Det märks så väl när han börjar bli trött: den normalt så pratglade Stefan blir helt tyst och är helt plötsligt väldigt passiv när han ligger på rulle. Är han pigg och ligger på rulle så ligger han gärna väldigt nära och "hetsar" upp farten. Väl framme i Sjöbo hade det blivit en lucka bak till Stefan, men eftersom vi fortfarande inte hade kommit ifatt gruppen framför så väntade jag in Stefan. Efter att ha forcerat första backen upp mot campingen i Sjöbo Ora och sedan rullade över mot slalombacken så kunde vi se Martin och Patrik i toppen på slalombacken. Körde förbi Ola i själva backen, tror också att Stefan släppte igen häromkring. Sedan så ägnade jag singletracket i Sjöbo Ora till att jaga ifatt Martin och Patrik och kom ifatt precis när de kom ut från singletracket och sedan var det bara att lägga sig i front och börja dra igen fram tills att vi stannade för att fylla på flaskorna. Här väntade vi in Stefan.

Motivationen för att köra "träningstävling" blev lite sämre härefter. Dels hade jag inget att jaga efter och dels så blev det rätt tråkigt att bara ligga i front och dra. När jag i princip hade legat och dragit från Vombs By fram till Blentarp så tyckte jag att det blev rätt tråkigt. Övervägde ett par gånger om jag liksom skulle typ rycka och köra ifrån de andra, men tappade ganska snabbt lusten för att ligga och köra ensam - det skall ju vara roligt det här med cykling! Benen kändes ganska bra faktiskt. Gruppen höll ihopa fram tills Romeleåsen och i början av första långa backen så började det göra ordentligt ont i foten när jag trampade till. Det visade sig att jag hade fått i sten in i skon som legat och skavt mot anklen, så nu har jag en snyggt sår precis vid kanten på skon - mindre skönt! Släppte Patrik & Martin då jag skulle ta ut stenen ur skon, och när jag sedan såg hur stor lucka de hade fått framför så vände jag mig bak för att se var Stefan var och övervägde att köra med honom upp istället. Stefan hade dock tappat ganska mycket och väl uppe för första backen så kom tävlingsinstinkten tillbaka och jag bestämde mig för att försöka jaga ifatt de framför. Benen svarade ganska bra och jag tror aldrig jag har hållt ett så pass högt tempo uppför Romeleåsen. Trots att de framför hade fått en rejäl lucka så kunde jag köra ifatt och passera Martin precis innan toppen, Patrik från Ckc4 var där dock inget att göra åt. Efter det var det ju i princip transportsträcka bort till Genarps IP. Tiden blev 3.28 h för min del (stannade klockan när vi lagade punkteringen, men inte när vi fyllde på vätska och väntade på Stefan). Tyckte att många körde bra - Martin är starkt tillbaka efter sjukdomsfrånvaron, Stefan är bra med (även om han fortfarande är något av en 2 h cyklist) och även Ola imponerade med bra körning. För min egen del så fick jag också några svar inför Billingeracet:
  1. Har inte riktigt hittat rätt inställning vad gäller luft i däcken kontra inställning på framgaffeln. Eftersom terrängen här nede inte erbjuder samma stök som på Billingen så är det svårt att prova fram det. Nu har jag gjort några justeringar och får finslipa det sista under onsdagens intervaller.
  2. Formen är god, även om klippet fortfarande saknas. Jag hade ju kört intervallpass med mjölksyra både torsdag och fredag innan (och kört ett löpass), så det kanske inte är så konstigt att "klippet" kändes lite segt. Men jag kunde ligga och dra i över 2 h på egen hand, det måste jag kunna utnyttja genom att hitta en bra grupp och kanske använda krafterna till att avancera till nästa grupp!?
  3. Min kolhydratfattiga kost ger inga konsekvenser vad gäller energidepåerna även under mer högintensiva långpass. I lördags körde jag på 2 st gel, 1 banan samt 2 flaskor med tunn Vitargoblandning, och jag kände ingen tendens till att gå in i väggen trots att maten dagarna inna bara bestått af fisk/kött samt grönsaker, frukt och nötter.
Viktigt nu att följa träningsriktlinjerna från Fredrik E under veckan, och sedan komma ihåg att jag inte skall toppa ännu!

Inga kommentarer: