måndag 19 maj 2008

Vinst i H30 i Billingeracet!

Det kom rätt oväntat måste jag säga. Kroppen har känts seg hela veckan och när vi vaknade på morgonen och kunde konstatera att det regnade (och hade regnat hela natten) och att det inte var mer än 3 grader så var ju inte tävlingshumöret på topp. (när det dessutom också kom snöblandat regn en timme in i racet så var det liksom droppen) Jag gillar varken lera/regn/kyla eller är speciellt bra på att köra över hala stenhällar och rötter. Dessutom hade vi bara tagit med oss "sommarkläder", så skall jag vara helt ärlig så gick jag mest och gnällde hela morgonen. Men det gick ju bra till slut!

Hur utvecklade sig loppet då? Faktum är att jag låg först i H30 från start till mål, utan att veta om det. Vid starten försökte jag spotta dem som jag visste brukade köra snabbt i H30, och ganska snabbt så hittade jag Justus rulle. Efter ett tag tyckte jag dock att det gick lite väl långsamt och gick om i backen, och fick därmed en bra position in på första singletracket. I det ganska jobbiga partiet därefter hittade jag en bra grupp med bl.a. Patrik Paulsson och Tim från Ckc4, Jan Christensen från HMTBK mfl. och kände mig pigg. Dock gjorde jag en taktiskt miss här. Lade mig långt bak i klungan för att slippa dra när vi körde på banvallen, men det skulle jag aldrig ha gjort. Längst bak i klungan låg där nämligen en gäng som inte hade så starka ben, vilket gjorde att de släppte en lucka till fronten vid varje tekniskt parti, som jag sedan fick täta när vi kom ut på grusvägen. Det blev rätt slitigt till sist, och jag var tvungen att släppa gruppen med Patrik, Jan mfl - riktigt synd för jag hade inga problem att hänga på dem inne skogen. Ungefär samtidigt började mina växlar krångla och jag kunde inte få upp den på stora klingan, så jag körde resten av loppet (drygt 4,5 mil) med endast mellanklingan. Nu är det mycket singletrack på Billingeracet så där gjorde det inte så mycket, men jag kom verkligen till korta ute på grusvägarna, som normalt är min starka sida.

Precis innan varvning uppe på Billingen kom 2 elitåkare ifatt mig, och vi körde sedan ihopa mer eller mindre resten av loppet och höll ett ganska jämnt tempo. Andra halvan av loppet blev spåren och förhållandena något bättre, även om det fortfarande var mycket kallt och fingrarna var bortdomnade så man knappt kunde bromsa. Den sista milen blev ganska slitig och benen var inte lika rappa längre, men förklaringen till detta står nog att finna i att jag inte fick i mig tillräckligt med energi under loppet. Under de första 4 milen drack jag endast en halv flaska Vitargo (!) och åt en gel, och det är på tok för lite. Det blev lite bättre under andra halvan, men totalt under loppet så blev det till 1,5 flaska Vitargo och 3 gel, och även om det nu var kallt så är det för lite. Inte att jag ens var nära att gå i väggen eller så, men benen kändes bara sega under sista milen.

Faktiskt var det först på själv upploppet när speakern nämnde det som det gick upp för mig att jag vunnit H30. Hade känning av att jag var top 3, men absolut inte att jag låg först. Sett i förhållande till att förhållandena absolut inte var till min fördel, att jag endast kunde köra på mellanklingan under halva loppet, energibristen under loppet och det faktum att jag fortfarande är ganska nedtränad så är jag väldigt nöjd! Kändes också som om jag hade kapacitet att gå med klungan med Patrik Paulsson, Jan Christensen och de övriga, men att jag körde alldeles för otaktiskt/passivt och fick slita för mycket. Nästa gång vet jag att jag har kapacitet för att köra lite snabbare i tekniska partierna, och behöver inte ha så mycket respekt för de övriga elitåkarna där. Fullständiga resultat finns här: Resultat Billingeracet. Återkommer med bilder mm.

Inga kommentarer: