onsdag 4 juni 2008

Träning Maj

Vi har precis påbörjat en ny månad, och med andra ord är det dags att summera och reflektera över träning under maj! Vi börjar väl med statistiken. Det blev till totalt 54 h träning under maj månad, vilket är en minskning med 25 % sedan månaden innan. Detta är helt naturligt eftersom att dels intensiteten på passen har ökat och dels att man har påbörjat tävlandet (vilket kräver lite extra restitution både före och efter). Trenden om att jag tränar fler timmar i år än förra året håller i sig, dock utan att jag är mer sliten. Mao så kan kroppen absorbera mycket mer träning i år, vilket är bra! Kommer inte ihåg vem som sa det, men iallafall var där någon som påstod att de första 5 åren man tränade långdistanstriathlon tränade man inte för att bli bra på triathlon, utan man tränade för att träna upp kroppen till att tåla och absorbera den mängd träning som krävs för att kunna köra en snabb Ironman - det ligger något i det!
Testen som jag gjorde i förra veckan gav ju också ett positivt besked. Nedanför ser ni en jämförelse av testresulatet i januari (röd graf) och resultatet nu i maj (grön graf). Y-axeln anger mjölksyrakoncentrationen i blodet och X-axeln anger hur många watts belastning där är på cykeln. Lite förenklat kan man säga att parallellförskjutningen av grafen till höger är ett mått på hur mycket mer vältränad jag blivit under perioden. Det jag reflekterar mest över är att jag ju inte var i dålig form i januari. Jag hade tränat bra under hela hösten och har aldrig varit i så bra "form" så pass tidigt under säsongen, vilket ju gör den förhållandevis stora procentuella förändringen ännu mer anmärkningsvärd! Det är bara att buga och bocka för Fredrik Eriksson, som verkligen har lyckats att göra ett träningsupplägg som funkat för mig - respekt! Vad kan man i övrigt reflektera över gällande träningen under maj månad? Jo, när man gillar att träna så pass mycket som jag gör så kan det vara frustrerande att vila så mycket, och det är väldigt lätt att man lägger på lite extra eller kör något extra pass. Å andra sidan så är det en härlig upplevelse att vara så pigg och fräsch när man skall träna, som man är nu. Jag tänker ofta på Stefan L och de andra som inte tränar så många timmar per vecka, som ju i princip alltid är pigga till de flesta passen! In undra på att Stefan alltid drar på i början :-) Igår (Martin W, Stefan L, Per Wahl och jag var ute och rullade ett lugnt pass på landsvägscyklarna) var det så tex och jag kunde inte låta bli att dra på lite när vi körde genom Bokskogen....landsvägscykeln, fin asfalt, böljande väg genom bokskog, solsken, medvind......svårt att inte tycka att det är skoj! I dag blir det en rejäl genomkörare innan Lida Loop - träningstävling i Bokskogen!

Inga kommentarer: