tisdag 3 juni 2008

Skins!

Jag har genom ett samarbete med Firma Wiksell under en dryg månad använt ett par produkter från Skins. Dels handlar det om ett par så kallade recovery tights och dels ett par powersox (kompressionsstrumpor til vaderna). Produkterna ger (förutom de ”klassiska” funktionerna som transportering av svett och reglering av temperaturen) kompression för musklerna. Kompressionen har två primära effekter: Den ena effekten är att kompressionen ökar blodgenomströmningen i musklerna. Det betyder att det tillförs mer syre till de arbetande musklerna, samtidigt som mjölksyra och andra slaggprodukter förs bort. Den andra effekten är att kompressionen och tygets uppbyggnad i paneler fixerar musklerna så att de arbetar i ett optimalt arbetsmönster. Därmed går mindre energi förlorad i musklerna och samtidigt reduceras de skador som kan uppstå i muskelfibrerna. Samlat betyder det att man kan prestera mer under träning och tävling samt att man återhämtar sig fortare pga. mindre ansamling av slaggprodukter och färre skador i muskelvävnaden.

Den ökade blodgenomströmningen som ett resultat av kompressionen verkar dock lika bra i passivt tillstånd som under träning, vilket betyder att när man bär Skins efter träning bibehåller man en hög blodgenomströmning och därmed upprätthålls den förbättrade återhämtningsprocessen. Flera proffscyklister använder Skins Recovery tights just för att förbättra återhämtningen till nästa dags etapp.

Syftet med att använda recovery tightsen har för mig varit att just förbättra återhämtningen efter speciellt hårda pass, eller tex under träningsläger och liknande. Det första man skall tänka på är att köpa rätt storlek. Jag började med storlek M, men det visade sig snabbt att dessa var för stora och därmed i princip inte gav någon kompression = ingen ökad bloggenomströmning. Skillnaden när jag fick rätt storlek var markant, och man kan direkt känna en "värmande" känsla runt benen, då framförallt i lårmusklerna. Utöver att ha effekt på återhämtningen genom kompressionen, så tycker jag också att den värmande känslan som de ger efter tex ett långt distanspass där man är lite frusen är mycket värd. Pga materialet (som aldrig känns varmt och "svettigt") så kan man utan problem använda tightsen under ett annat plagg, såvida det nu inte är 30 grader ute. Jag har dessutom använt tightsen när jag kört längre sträckor i bil till tävlingar, för att just förebygga/förhindra att blod samlas i benen och fötterna och att man därmed känner sig "uppsvälld". På lördag skall vi tex köra 80 mil till Stockholm för att köra Lida Loop, då kommer jag garanterat att använda recovery tightsen!

Nu kan jag givetvis inte "mäta" återhämtningen, men jag tycker mig märka en skillnad i min återhämtning från förra året. Då var jag väldigt sliten flera dagar efter tex ett långlopp, medans jag i år har kortat ned återhämtningen med iallafall en dag. Huruvida det främst är skinsen som gjort det, eller bara det faktum att man är mer vältränad vilket gör att man kan absorbera mer träning kan jag givetvis inte svara på. Personligen tror jag att det är en kombination och att det handlar om att man börjar tänka restitution och återhämtning och gör det till en lika naturlig del av träningen och träningsplaneringen som intervallpassen. En sak är klar, jag skulle inte vilja vara utan mina recoveryskins i dag och det har blivit en naturlig del av min återhämtning.

Gällande powersox så har jag märkt en mer direkt skillnad i en positiv riktning. Även om jag just nu satsar mest på cyklingen, så löptränar jag fortfarande flera gånger i veckan och cross-duathlon och andra multisporttävlingar är en naturlig del av vinterträningen. Jag har dock haft lite problem med att när jag ökat mängden cykleträning så har jag känt mig sliten och ibland haft smärta i vaderna när jag löptränat. Speciellt då jag löptränat direkt efter eller nära inpå ett cykelpass. Sedan jag började använda powersox så har detta försvunnit helt och det känns mycket lättare att löpträna! Sen får man ta att man ser lite löjlig ut och att folk tittar på en som om man kom från en annan planet :-)

Inga kommentarer: