fredag 27 juni 2008

Camelbak eller inte Camelbak - that's the question!

Dagens I-landsproblem: skall jag köra med Calembak på söndag, eller skall jag inte? Eftersom jag inte körde långpasset i söndags så har jag bara testat Camelbaken under intervallpasset i onsdags, och det gav i och för sig vissa svar men jag är fortfarande osäker. Just nu lutar det åt att jag kör som vanligt, just för att jag inte har haft tillräckligt med möjligheter för att prova det. Brukar ju ha det som princip att inte ändra på något precis innan tävling (till skillnad från tex Lars T som sätter en ära i att mecka med cykeln, allra helst kvällen före tävling).

På söndag är det som sagt dags för 3:e avdelningen i Långloppscupen; Ränneslättsturen. Banan har relativt mycket stig men inte så många höjdmeter vilket brukar betyda att det går fort. Viktigt att komma i en snabb klunga redan från början. Lite för lite höjdmeter för att banan skall passa mig, och dessutom så är jag inte speciellt förtjust i masterstarten. Förra året körde masterbilen alldeles för sakta, vilket resulterade i att alldeles för många cyklister, som egentligen kanske inte är så snabba, trängde sig fram i starten och gjorde det ganska stökigt (= lite småfarligt vid refuger, rondeller mm). Hoppas att det går lite fortare på söndag så att det blir mer utsträckt. Taktiken får bli att ta sikte på någon/några av de snabba herrarna, exempelvis brukar Jan Christensen vara ett säkert kort (ett dragvilligt sådant också). Hade jag inte varit sjuk under den gångna veckan och därmed i bättre form hade jag helt säkert satsat på att hänga på ett snabbare gäng men känner att jag nog får hushålla med lite krafter på söndag.

Inga kommentarer: