tisdag 17 juni 2008

Motionär?

I går gjorde jag något som jag aldrig trodde att jag skulle göra - jag investerade i en camelbak så att jag nu kan likna alla andra motionärer som skall på långtur! Varför nu detta då? Jo, eftersom jag vid de flesta tävlingarna inte har tillgång till någon langning, så har jag varit tvungen att stanna för att hämta upp flaskor som jag ställt ut på något lämpligt ställe. Detta har vi flera tillfällen resulterat i att jag tappat gruppen som jag legat i, med den konsekvens att det antingen kostar mycket krafter att hämta in dem igen, eller att jag måste släppa dem. Ju längre fram man kör i fältet (och ju närmare sin egen gräns) ju mindre utrymme är där för sådant, och det kommer att kosta placeringar! Därför har jag beslutat i att investera i en camelbak för att prova det under en långrunda nu til helgen, sen får vi utvärdera och se om det blir aktuellt att köra med den på Ränneslättsturen. Jag köpte den minsta (och lättaste) jag kunde hitta (Camelbak Hydrobak, se bild). Den rymmer 1,5 l dvs ungefär det samma som två stora flaskor. Ett alternativ kan tex vara att köra med den från start, och sedan vid halva loppet slänga av den och fortsätta som vanligt med flaskor på cykeln. Sen beror det ju givetvis på hur banan ser ut; Ränneslätt är ju inte speciellt kuperad så här borde det inte göra så stor skillnad, medans man kanske inte är så intresserad av att släpa 2 kg extra upp till Vidablick på Mörksuggan. Ja, som ni märker så är det hela inte helt självklart, utan jag får testa på söndagens långrunda och se hur det känns. Egentligen är jag rätt skeptisk, känns lite som att det kommer att kännas som man skall på campingtur eller något...och att campa, det är absolut inte min favoritsysselsättning!

De nya teamkläderna kommer under veckan, dock har det uppenbart blivit fel i beställningen så att de är i fel färg, istället för en röd färg som skulle matcha cykeln så är den mer orange och skär sig faktiskt i förhållande till den röda färgen! Den danska delen av teamet tog storslam i Nordic 24 i helgen då de vann både lagklassen och solo klassen, och på bilden nedan är de iförda de nya kläderna! Inte världens snyggaste färg, men det är faktiskt lite coolt och folk lär ju lägga märke till en - jag tror att kläderna kommer att bli kult :-) I dag har jag också pratat med min tränare, Fredrik Ericsson, om träningen framöver. Den närmaste tiden kommer vi att lägga om inriktningen på träningen, dels för att införa lite förnyelse men också för att vi går in i en ny period som syftar till att toppa formen till hösten! Dessutom så har vi reviderat målen för säsongen något, det som tidigare hette pallplats i Långloppscupen totalt och vinna en deltävling, heter nu: Vinna Långloppscupen totalt och vinna SM-guld i H30 på marathondistansen. Ett högt satt mål, men klart realistiskt med tanke på min formutveckling. Både jag och Fredrik är överrens om att jag har potential för att ta ett steg till. Träningen kommer nu att läggas upp så att jag skall toppa till Bockstensturen och SM i Åsarna i september. Det känns väldigt inspirerande, så nu får ni se upp där ute i spåren! :-)

PS: Ni glömmer väl inte att kolla Cykelholdet....3:e avsnittet ligger nu ute här

Inga kommentarer: