tisdag 10 juni 2008

Elände!

Elände, katastrof, skit och andra liknande (men kanske mindre lämpade att skriva här) ord är de som ligger närmast till hand när jag skall beskriva helgens insats i Lida Loop. Som ni kanske redan har räknat ut så gick det inte bra som jag hade hoppats. Målet var pallplats, resultatet blev en 7:e plats och många tappade poäng i sammandraget. Orsak? Bl.a. punktering och att jag körde omkull två gånger.

Loppet började bra! Kom hyfsat upp för skidbacken och genom att gasa på lite (=mycket) kunde jag ansluta till klungan precis bakom tätklungan. Här fanns ”säkra” kort så som Jan Christensen (H40), Justus (H30), Janne J (H40) mfl så det kändes som att jag var med. Första delen av banan är mycket motionsspår och det blev kört i ett ganska hårt tempo. Efter ett tag blev vi en bra klunga på cirka 5-6 cyklister (några släppte och några tillkom lite omvartannat) som höll ihopa. I början stod Justus för en stor del av farthållningen, men även Jan Christensen och Janne J verkade pigga. Ute på flygrakan kom Michael Johansson CK Ymer ifatt, och gjorde även direkt ett monsterryck fram till nästa klunga. Bara att inse att han var starkast i dag, och var en klass bättre. Vid varvningen efter första loopen var vi endast 3 minuter efter täten, och benen var fortfarande pigga. Jag trodde att vi då låg typ på plats 2-3 i H30, men det visade sig att där var nya överraskande (för mig i alla fall) namn som hade kört snabbt i början. Ut på andra loopen var vi fortfarande samma grupp, efter ett tag anslöt även Rolf Svensson (H40). I gruppen fanns också ytterligare en H30 åkare (Hudiksvallåkare tror jag). Hur som haver så kändes det bra, jag var stark och hade inga problem att hänga med även i de mest stökiga partierna (som var rejält stökiga). Cirka halvvägs in på andra loopen såg jag att där var ett par som sladdade i gruppen, och jag gick därför längst fram in på ett singletrack för att öka tempot. Körde på rätt bra då olyckan var framme. Gjorde ett dåligt vägval på ett ordentligt stökigt parti med stora rötter. Försökte parera genom att räta upp cykeln, med det resultatet att framhjulet tokstannade mot en rot och jag flög över styret. Blev lite omskakad men var snabbt uppe på cykeln och fortfarande med i gruppen. Då märkte jag att jag inte hade någon luft i framdäcket. Var tvungen att stanna för att pumpa. Tappade givetvis gruppen i och med detta och hamnade sedan ensam under resten av loppet. När jag i princip var ikapp en liten grupp som hade släppt dem där framme, var jag tvungen att återigen stanna för att pumpa (vätskan hade torkat i däcket och kunde inte täta mot fälgen). När jag stannade en tredje gång för att pumpa körde Benny Andersson (segrarer i H50) om mig, och fjärde gången (bara typ 1 km från mål) kom ytterligare en liten grupp med 2 st H30 åkare ikapp. Här lyckades jag hänga på, och vis från förra årets avslutning (där jag tappade pallplatsen på slutet) gjorde jag det mesta rätt denna gången. Ryckte precis innan backen, var först in i backen och kunde öka försprånget. I sista kurvan går jag för skarpt in i kurvan och får framhjulssläpp och lägger mig, varefter jag naturligtvis tappar ytterligare två platser i H30 – ÖKEN!

Efter loppet var jag väldigt besviken över min insats. Besviken över att jag inte fyllt på med tätningsvätska innan loppet, besviken över att jag inte tog det lugnare i sista kurvan osv. Oavsett så hade jag inte vunnit H30, men jag hade definitivt varit med och kämpat om de övriga pallplatserna. Grädden på moset var att jag också tappade de sista två placeringarna innan mål, var det inte för det så kunde jag väl någonstans skyllt på punkteringen. Det var dock större konkurrens än på länge i H30. Där var flera ”nya” namn för mig som körde riktigt bra, t.ex. Björn Dolk, Magnus Pettersen m.fl. så det blir inte lätta att nå mitt säsongsmål: en pallplats i sammandraget i Långloppscupen. Egentligen borde jag väl skriva något positivt om den ökade konkurrensen och hur bra det är för MTB-sporten och så vidare, men egentligen hade jag nog helst sett att de hade hållt sig ifrån Långloppstävlingarna så jag kan vinna enkelt :-) Tur också att man har bra kompisar (Ola Nilsson och Martin Wenhov) som orkar höra på ens gnäll i 7 timmar i bilen på vägen hem, och de till och med låter som om de är intresserade av det jag säger! Fullständiga resultat från Lida Loop finns här. Poängställningen i sammandraget finns här. Ligger på 2:a plats totalt. Bilder från www.lidalloop.se kommer här:
Starten har gått uppför skidbacken. Jag finns precis mitt i bilden, ganska bra med trots min stratposition i fålla 2.
Kolla in köttbullen! Vad skall jag med de stora överarmarna? Kunna bära cykeln eller? Nä, det blir till att gå ned i vikt ännu mer!

I slutet på loppet. Det måste vara gruppen som kom ifatt mig när jag stannat och pumpat för 4:e gången (som slutligen snuvade mig på två placeringar i H30)

Inga kommentarer: