fredag 4 april 2008

Hurling!

Tillbaka efter 3 dagar i Dublin, och jag säger bara en sak: Hurling! vilken sport! Tänk er en sport som är en blandning av rugby, landhockey, bandy och baseball - det är hurling. Inte hört om det tidigare? tja, det hade inte jag i heller, men det är faktiskt Irlands nationalsport, och med anor från ca 4000 år tillbaka i tiden så är det världens äldsta "field sport". Mötet och övningen som jag har varit på i Dublin hölls i en av VIP logerna på Croke Park Stadium. Croke Park är Irlands största arena och i september varje år spelas Hurling finalen där - en folk fest utan like (se bilderna, stadion rymmer 83.000 pers!). Annars har det mest handlat om en massa äldre män i mörka kostymer, lobbying, EU-politik, bjudmiddagar, Guiness och dyrt vin! Det verkar vara så när man jobbar för EU-mekanismen - bara att vänja sig, för det lär blir en hel del av det framöver!
Träningsmässigt så har det blivit 3 dagars vila, som sagt en del bjudmiddag, vin, öl mm - så just nu känns det som om jag har gått upp 5 kilo, och tappat all form. Därför var det skönt att kasta sig ut på ett hårt intervallpass i dag! Endast Christian Månsson hängde på, men det visade sig att det räckte! Det blev till 3x10st 30-60 SC2 samt 3x9min MT (eller snarare TT), totalt 2 timmar. Låter det som grekiska? japp, men man blir lite skadad när man använder Fredrik E som träningsrådgivare...han använder en massa förkortningar i träningsprogrammen, så till slut blir man själv skadad! Hjärtat blev nog skrämt till vettet, för den himlens vad det slog till att börja med. Inte blev det bättre av att de avslutande intervallerna blev kört i ett för mig högt tempo! 94% slutade pulsen på i sista intervallen. Men nu skall kroppen straffas för allt späkande under veckan, det blir landsväg imorgon och Sjöborundan på MTB på söndag! Härligt!

Inga kommentarer: