tisdag 8 april 2008

Träning Mars

Vilodag igår, skönt! I och för sig blev det 1,5 h på racern, fast då i ett mycket behagligt tempo! Var ute en runda med Annika för att prova hennes nya cykel. Annars är vilodagar bra! Förra veckan vilade jag ju 3 dagar i rad, och när jag gick in och kollade i träningsdagboken igår så slog det mig att jag inte har haft en så lång vila sedan jag var på semester i september förra året! Som mest har jag haft 2 vilodagar i rad (och det var i veckan efter semestern pga träningsvärk :-)

Nå, vad passar bättre på en vilodag än att stanna upp och reflektera och analysera träningen under mars. Enligt träningsdagboken så bjöd mars månad på totalt 72 h träning - en ökning med drygt 35 % i förhållande till förra året! Träningsmängden är i princip samma som i februari (ett par timmar mindre faktiskt).

Betänker man dock att Vasaloppet tog 4-5 dagar med vila/lättare träning i anspråk för att ladda och återhämta sig, så har de andra 3 veckorna under mars varit ganska hårda, så totalt sett har mars inneburit en större träninsgbelastning. Träningen har dessutom blivit mer specifik, speciellt genom styrkeintervallerna och 15-15/30-60 intervallerna för den lokala syreupptagningen. Den enda som har varit ett bakslag under mars är vädret! Detta har medfört att distanspassen har fått lida - de har automatiskt blivit lite kortare, det har blivit mer landsväg än mountainbike osv.

Hur känns det då? Ganska tungt faktiskt! Uthålligheten är där den skall vara, känner mig också ganska tempotstark, men saknar "klipp" och fart i benen. Spurter, backar mm känns väldigt tungt, och ett bevis på detta är ju att jag blir förnedrad vid i princip alla skyltspurter. Fast det är det vi skall ändra på nu. I dag börjar den tävlingsspecifika träningen med syratålighet och tröskelintervaller. Dessutom så börjar snart tävlingssäsongen, och om 14 dagar blir det en vecka på Mallorca. Dessutom så är det fortfarande 9 veckor tills att jag skall toppa formen (Lida Loop).

Inga kommentarer: