onsdag 9 april 2008

Det gör ont!

I går insåg jag vad hatkärlek är! Det måste vara precis så som jag känner inför 45-15 intervaller. Man går där innan passet och liksom drar sig för att köra igång, man försöker hitta alla möjligheter för att skjuta upp det. Och när man som jag igår skall träna ensam, är det väldigt lätt att hitta bra ursäkter som tex att virusprogrammet på datorn måste uppdateras just nu, att man bara skall se nyheterna för att se om det har hänt något under den timmen som har gått sedan man såg nyheterna senast osv - ja ni känner säkert igen känslan. Igår beslutade jag mig, pga regnet, att köra intervallerna på trainern. Så när man väl satt där på trainern så var det segt att komma igång. Körde en rejäl uppvärmning på 30 minuter med 5st ME5 intervaller. Sen helt plötsligt var man där: 10st 45-15.....puhhh. Det är lätt att ta i mycket på trainern (+ att man vill extra mycket i början), så det började bränna i låren redan på första intervallen..och då insåg jag varför jag hatar dessa intervaller så mycket - det gör ont! Och sen fortsätter det bara....tills att man knappt kan få andan längre. Men innan man vet ordet av så är det överstökat, och känslan efteråt är härlig! Körde sedan ett par tröskelintervalller, och vips så hade 1,5 h gått och passet var över! En härlig känsla. Dessa intervallpass måste vara några av de mest tidseffektiva som man kan köra. Så nu har den tävlingsspecifika träningen börjat! Ikväll blir det lite intervaller med dragloket Christian, och sedan lite lätt träning under morgondagen för att vara klara till nya 45-15 intervaller på fredag!

Har förresten bokat dykresa till hösten! :-) 10 dagars liveaboard Deep South i Röda havet.Dessutom är hela resan en workshop med en av världens bästa undervattensfotografer: Alex Mustard! Avresa mitt i Cykelcross säsongen, och precis i början av X-duathlon säsongen - men det får det vara värt! Det handlar bara om 10-12 dagar, så förhoppningsvis så hinner jag inte tappa allt för mycket. Här är lite exempel på Herr Mustards bilder:

Inga kommentarer: