måndag 28 april 2008

Mallorca - la mar de bien!

Då var man hemma efter en veckas träningsläger på Mallorca - tyvärr skulle jag vilja säga, jag hade gärna stannat en vecka till. Låt det vara sagt med det samma - det har varit en superbra vecka! Första "riktiga" cykeldagen bjöd på regn, men annars har det varit kanonväder hela veckan, och nästan för varmt de sista dagarna. Träningen har funkat kanon, dock blev det lite annorlunda än planerat. Ett par av rundorna blev lite tyngre än jag hade planerat, vilket krävde lite mer vila än planerat. Ett par gånger balanserade jag verkligen på kanten till att bli förkyld, men som tur var så lyckades jag hålla mig på rätt sida. Så här blev det:

Lör 2 h, 55 km, ca 1000 hm (2xmilitärbacken)
Sön 4h, 102 km, ca 1000 hm samt 45 min löpning (dåligt väder)
Mån 5h 30min, 131 km, ca 3000 hm (kustvägen)
Tis 5h 45min, 141 km, ca 3000 hm (Dronningeetappen)
Ons 1h, 25 km, 200 hm (vilodag)
Tors 7h, 174 km, ca 3200 hm (Kongeetappen)
Fre 3h, 52 km, ca 1000 hm (Lugn runda)
Lör Shopping och stranden

Totalt har det alltså blivit ca 27 h, 680 km och ca 12400 hm under veckan. Lite mindre både timmar & kilometer än jag hade räknat med, men betydligt mer kvalitet. Ett par av rundorna (speciellt tisdagens och torsdagens rundor) var mycket hårda. Tyvärr var det bara vid två tillfällen (uppför Puig Major samt Sa Calobra) då jag hade möjlighet för att köra med någon som var jämnstark i bergen. Skoj att man blivit så stark, men jag hade nog önskat att Stefan, Lars, John eller Stålben hade varit lite bättre så det hade blivit lite mer kamp. Så sett över hela veckan så får man väl säga att jag försvarade min titel som bjergkonge. Dock var min tid uppför Sa Calobra i år (lite drygt 33 min - lite osäker då jag glömde starta klockan) ren katastrof. Hade väldigt tunga ben efter de två långa etapperna tidigare under veckan så det var tungt från början till slut. Super skoj att Stefan och Lars hängde på - vi fick ett par episka turer som vi säkert kommer att prata länge om.

Nu handlar det om att vila kroppen och tillföra lite mer tävlingsspecifik kvalite på träningen. Sprang lite drygt 30 minuter igår samt stretchade och körde lite bålstyrka och ikväll blir det ett restitutionspass på 1-2 h samt stretching. Kan säga det att benen verkligen är uttröttade och knappast känns speciellt pigga. Tävlingspremiären närmar sig också med stormsteg nu - på lördag är det dags för Mjölbybiken. Så nu under veckan blir det också dags att göra tävlingscyklen klar. Återkommer med mer info om detta - och givetvis bilder på monstret :-)

Här är lite bilder på Mallorca. Återkommer med fler när Stefan har skickat över hans bilder.
På toppen av stigningen upp mot kustvägen - vindarna från havet var kalla de första dagarna så det blev till att pälsa på sig när man var på toppen.

Lunch i Valdemossa Hamn - en av de bästa serpentinerna som går ned hit

Sa Calobra

Jag på väg uppför Sa Calobra


Palermo-drengen (a.k.a Lars Therp) verkar nöjd med sig själv

Inga kommentarer: