fredag 18 april 2008

Den inbillade sjuke...

Mycket glada nyheter i dag: Martin Wenhov, som under längre tid har varit sjuk och inte kunnat träna (se mer på hans blogg) har nu äntligen fått svar på vad som har varit fel. Det visade sig att det handlade om allergi, och inte som befarat ett elakt virus. Visst, det är väl inte positivt att man är allergisk, men nu vet han vad det är och kan handla (och behandla) utifrån det, och så smått börja med träningen igen! Jag glädjer mig till att se honom i spåren igen, och kanske han kan vara tillbaka i gammal storform till hösten. Vem vet, han kanske kniper en SM-medalj i H40? SM går ju inte förräns i slutet av september i år (det sista skrev jag bara för att trigga honom :-)

För min egen del så var det vila som gällde igår. Kroppen kändes lite sliten och magen har ju strulat lite de senaste dagarna - var trött helt enkelt! På programmet stod istället Gudfadern-filmerna - riktigt bra filmklassiker som jag kan se hur många gånger som helst. Säger bara: I'm gonna make him an offer he can't refuse. Det är kanske det man skulle göra till konkurrenterna i H30? Istället för ett hästhuvud kunde man ju bara kapa av en bit av carbon-ramen på deras cyklar, det borde ge samma effekt....

I dag känns kroppen bättre, om än inte helt återhämtad. Skulle egentligen kört ett hårt intervallpass i dag, men kommer istället att börja med en löptur i skogen och sen kanske ett fartlekspass på MTB'n. Vädret är ju härligt i dag och det är viktigt att ha roligt på cykeln ibland! Ibland blir det kanske lite väl mycket fasta intervaller, flera varv på samma slinga osv.

Imorgon bär det av till Mallorca - skall bli hur roligt som helst. Målet i år, förutom en massa bra träning, är helt klart att försvara bergströjan som jag vunnit de senaste 4 åren. Dessutom borde jag kunna putsa min rekordtid uppför Sa Calobra. Kommer att lägga upp träningen därnede i två "block" med en lugnare dag imellan. Det betyder att träningen kommer att se ut så här i stora drag:

Lördag lugn runda på 2-3 h
Söndag 5h
Måndag 5h
Tisdag 6h
Onsdag lugnare runda på 2-3 h
Torsdag 6-7h (Kongeetappen)
Fredag 5h
Lördag 4h

Passen kommer inte att innehålla några strukturerade intervaller, men eftersom alla dagar kommer att innehålla minst ett par tusen höjdmeter (och det brukar bli tävling på de flesta stigningarna) så handlar det om ganska högkvalitativ träning med fokus på styrka, syratålighet, igångdrag mm. Men det handlar också bara om att trötta ut kroppen, inför den stundande formtoppningen till säsongen börjar.

Inga kommentarer: