måndag 14 april 2008

Kontrasternas helg

En bra träningshelg, men stora kontraster i vädret! Fredagen bjöd på ett hårt pass ute i bokskogen. Pga sjukdom mm så blev det bara jag och Stefan som dök upp på parkeringen. Efter uppvärmningen (som egentligen borde vara betydligt mer strukturerad) kunde vi konstatera att vi var tvungna att lägga om den sedvanliga intervallrundan då det på sina ställen var alldeles för blött för att kunna passera. Lite mer grusväg blev det, men tror faktiskt inte det blev mycket lättare för det. Först ut var 10 st 45-15 intervaller. Stefan brukar vara stark när det gäller syra-intervaller, så han lade sig först. Efter 3 varv blev han dock märkbart trött, och jag gick om varefter han släppte omedelbart. Kände mig hyfsat starkt och kunde i princip hålla ett ganska jämnt tempo, förutom de 2 sista då jag kroknande något! Men som vanligt är det superjobbigt, och pulsen pendlar mellan 92-94% av maxpulsen. Efter det körde vi två tröskelintervaller á lite drygt 10 minuter. Återigen var jag den starkare, och kunde dra ifrån i slutet på intervallerna. Stefan var nog ganska märkt av syraintervallerna! Kvällen bjöd på en kort löprunda i Vombs Fure, mest för att mjuka upp kroppen.

Lördagen skulle bjuda på ett landsvägspass med lite korta igångsdragningar. Vädret var dock inte speciellt upplyftande, och jag låg hela morgonen och intalade mig själv att jag skulle hoppa över passet. Stefan & Stefan var dock inställda på att dra iväg, så då var det bara att hänga på. Trodde att stålhingsten hade gjort sitt sista arbetspass för i år, men nu fick den ytterligare en runda i regnet! I övrigt inget träningspass att skriva hem om, speciellt då det i princip är omöjligt att vinna en skyltspurt med stålhingsten. Att rycka med stålhingsten kan nog bäst jämföras med att försöka köra om en lastbil på en 90-väg med en Toyota Yaris 1.0. Det blev cirka 3 h och 9 mil.
Stefan Larsson - dagens spurtkung!

Stefan Methander - bra påpälsad i det något tråkiga vädret!

Söndagen var som gjord för en långsrunda på landsvägscykeln - aldrig förr har jag sett så många cyklister ute på de skånska vägarna. Egentligen var det planerat en långrunda på MTB'n, men sjukdom mm gjorde att flera lämnade återbud. Istället drog jag och Christian ut på en landsvägsrunda mot Romeleåsen. Inspirerad av vädret (och det faktum att vi hade medvind) blev det kört i ganska högt tempo, och då vi träffade på en Ystad-cyklist på åsen blev tempot skruvat upp ytterligare. Trots lite motvind låg vi och drog i dryga 40 km/h. Kände mig stark hela passet, och när vi vände hemåt mot Malmö drog jag också hela vägen hem. Totalt blev det 13.5 mil med ett snitt på drygt 34 km/h (trots nästan 1000 hm på rundan). Inget mot Paris-Roubaix där de snittade dryga 43km/h, men jag var ändån ganska nöjd. Eftermiddagen gick givetvis till att se cykling på TV. Vårklassikerna är utan tvekan mina favoriter, och jag tycker att det är bra mycket mer spännande än de stora etapploppen. Kanske framförallt för att det är mer "man mot man" här. Boonen var utan tvekan starkast, så skoj att han vann (även om min favorit var Cancellara).

PP vid Häckeberga

Inga kommentarer: