måndag 10 mars 2008

Vårkänslor

Lördagens långpass var årets första vårpass! En klarblå himmel och temperaturer på upp emot 10 grader - underbart!

Enda nackdelen är väl att det också börjat bli ganska mjukt och blött på vissa ställen i skogen. Vi blev 4 stycken som gav oss iväg på den snart klassiska Sjöborundan: Stefan, Lars, Christian och undertecknad. Tyvärr blev rundan lite "hackig", några ställen var vi tvungna att stanna för att röja en massa grenar efter förra helgens blåsväder och sedan fick Lars defekt, vilket gjorde att vi fick ta det lite lugnare. Men precis innan Sövde genade Lars en annan väg, och vi tre som var kvar kunde sätta upp tempot - skoj!

Stefan försökte göra ett ryck på stigarna innan den sista backen upp på Romeleåsen. Christian fick släppa, men jag hängde på. Benen kändes bra! Sen kort efter så kom ju backen upp på åsen. På den första delen tog vi det ganska lugnt. På sista delen tyckte jag det blev lite tråkigt att bara ligga och mala så jag ryckte ganska tidigt! Slog av på tempot, och ryckte sedan igen! Men när varken Christian eller Stefan var på lekhumör, så gled jag ned igen och la mig främst och drog de andra två upp mot toppen! Och vem rycker då tror ni? Jo ni vet han som inte fått någon vind på näsan under hela rundan: Herr Larsson! Som tur var så kunde både jag och Christian gå ikapp, och i den sista lilla branta backen kunde jag rycka igen och avgöra det hela! Dagens titalar fördelades enligt följande:

Skyltkung: Christian
Bergskung: Magnus
Dagens vurpa: Stefan

Söndagen bjöd sedan mest på vila och restitution. Körde ett kort pass roddmaskin och styrka på morgonen, men beslutade sedan att vila resten av dagen! Dags att summera veckan som gått: Det har varit en bra vecka, dock så har Vasaloppet suttit i mer än jag räknade med. Det har inte varit något åproblem på de lite längre passen, men på de korta och högintensiva passen så har det märkts att kroppen varit "matt". Annars har veckan bjudit på ett nytt pass som jag tänkt köra några veckor framöver: styrka & backträning! Oavsett vad olika teorier säger, så kan det aldrig vara fel att köra backträning. Backarna hör ju till ett av de hårdaste momenten i cyklingen, och ju mer träning man kan få på det, ju bättre är det! Dessutom tränar5 man både styrkan i benen, men också kretsloppssystemet! Med andra ord: backträning är bra!

Inga kommentarer: