tisdag 25 mars 2008

Hemligheten bakom bra intervallpass

Gårdagen bjöd på ännu en bra träningsdag: morgonpasset blev lite teknikövningar samt 5x8 minuters sweet spot intervaller med 2 minuters vila. Kvällspasset blev en timmes löpning direkt följt av 60 minuter styrkeintervaller på trainern! Det känns i benen i dag :-) Måste säga att jag verkligen har fått betydligt bättre kvalitet på mina intervallpass efter att jag börjat smyga igång dem, istället för att gå rakt på sak så att säga. Upplägget är hämtat från uthållighetsträningsgurun Rolf Sæterdal - han har för övrigt mycket förnuftiga ideér omkring uthållighetsträning, och mycket av mina upplägg och ideér om träning har jag hämtat här. Han var ju tränare för Ole Einar Bjørndalen i många år (innan han tyvärr dog), och Ole har ju flera gånger kårats som världens bästa uthållighetsidrottare alla kategorier! Så lite rätt har nog herr Sæterdal hittat med sina ideér! Gunn Rita Dahle har tränat efter samma principer, och hon har ju blivit ganska duktig :-) Christian Månsson kör förresten också sin löpträning efter samma principer, så jag är inte mycket för att erkänna det, men normännen har ett ganska rejält försprång på denna biten.

Förresten så vill jag bli lika stark som Cancellara! Ofattligt starkt att kunna köra ifrån hela klungan, och hålla undan! Mucho imponerande!

Inga kommentarer: