söndag 23 mars 2008

Vinter!

Japp, vinter blev det...riktigt mycket vinter, åtminstone med en skåning/cyklists mått! Som tidigare nämnt så har jag haft semester hela veckan, och tanken var att köra ett litet "träningsläger" på hemmaplan. Tyvärr så har varken motivationen eller vädret bidragit något som helst till detta! Istället har det blivit en alldeles utmärkt restitutionsvecka med 10-12 h sömn varje natt, god och nyttig mat samt ren avslappning! Efter ett par månaders ganska hårt tränande så tror jag att det behövdes, inte minst har jag känt att motivationen har saknats efter Vasaloppet. Brukar faktiskt få sådana post-traumatiska dippar efter att jag kört något större lopp. Sen så var det ju det där med vädret, inget vidare när man vaknade till detta:
Eller när det såg ut så här i skogen: Hade snön bara legat kvar så hade det väl inte varit några problem, kanske tom lite mysigt att snurra runt i skogen. Men nu smälte den ganska fort och medförde att det var riktigt vått både på vägarna och skogen. Och de dagar det inte snöade, så regnade det oavbrutet! Dessutom så började veckan med att jag trodde att jag hade blivit sjuk! Skulle köra ett intervallpass på trainern i tisdags, men märkte direkt att kroppen inte svarade. Hur jag än försökte kunde jag inte få upp pulsen. Jag avbröt passet och avvaktade till kvällen för att se om det blivit bättre då! Lika illa då, och det sammanslaget med att jag kände mig lite "konstig" och att vi var barnvakt till min favorit bakteriehärd Sixten, gjorde ju inte saken bättre! När jag sedan pratade med Christian och han berättade att han blivit dålig med halsont så var det bara panik & ångest!

Dagen efter visade det sig att det bara var falsklarm (bara att inse att det som hänt Martin, Stefan & Lars har gjort en till hypokondriker), mådde hur bra som helst och hade ett kanon intervallpass på några nya slingor som jag lagt i Vombs Fure. Körde 3x15 upp för en backe som tar ca 25 sek (lokalt syreupptag) efterföljt av 3x5 minuter på trösklen (centralt syreupptag) på en ny intervallslinga. Efter det var benen ganska möra, men det var underbart att kroppen svarade igen! Orsaken till att kroppen inte svarat dagen innan var bara att den behövde vila en dag extra efter de hårda psssen under helgen, speciellt lördagens Sjöborunda fik jo trukket nogle söm ud (som det heter på danska). På kvällen körde jag lite tempolöpning i Skrylle.

Dagen efter sken solen, men att köra i skogen var inte att tänka på då det var allt för blött. Istället blev det till att plocka fram stålhingsten:
Min underbart tunga vinterracer, byggd på en gammal pinarello stålram (Stelvio). Lite nostalgi är det att Stelvio var ett av de bergspass som vi passerade när jag körde Transalp. En helt sinnessjuk nedfart med en massa rullsgrus. Förresten, som det framgår av vågen så vägde jag stålhingsten i dag. Hur mycket tror ni den väger? Ett tretimmarspass med en del styrketräning i backarna blev det. Veckan har sedan avslutats med ett nytt kanon intervallpass (kombination av lokalt & centralt syreupptag samt några styrkeintervaller), och sedan en distansrundan på 4 h i dag (varav 1 h tillsammans med Martin - skoj!).

Avslutningsvis så var jag för första gången i mitt liv på koncert i Malmö! Och det blev även den sista - har lovat mig själv att aldrig göra om det! Vilken skillnad på stämning & publik! Koncerten det handlar om var Kent i Baltiska Hallen. Nu hör det till saken att jag såg samma koncert i KBH Hallen (Köpenhamn) i höstas, och under många år varit en frekvent koncertbesökare i Köpenhamn - så jag har något att jämföra med! Men det jag upplevde igår var något av det sämsta jag varit med om - riktigt tråkig publik som inte gjorde annat än att sms'a eller ta bilder med mobilen, och sedan gick innan koncerten var slut!

Inga kommentarer: