tisdag 5 augusti 2008

Tillbaka till verkligheten

Sommaruppehållet närmar sig sitt slut, och på lördag är det dags för 5:e avdelningen av Långloppscupen: Finnmarksturen i Ludvika. Man kan väl kort sagt säga att du är de "korta" långloppen avklarade, och nu återstår de två långa! Jag har aldrig kört Finnmarksturen, men baserat på vad jag har hört från andra cyklister så hör det inte till mina favorittävlingar....fast egentligen borde den passa mig bra: långt, långa sugande backar och mycket grusväg.

Egentligen så kommer jag inte att vara i speciellt bra form på lördag, utan säkerligen att vara ganska sliten och trött. De senaste två veckorna har jag gjort allt vad jag kunnat för att bryta ned kroppen, och det har handlat om framförallt mycket mängdträning (ca 20h/vecka) och väldigt lite fart och kvalite. Tanken är ju att jag skall ha en ganska sen formtopp (till Bockstensturen) för att sedan kunna hålla den till SM i Åsarna. I lördags körde jag dock ett motionslopp (Vombsjön runt - 110 km landsväg) och då hade jag bra tryck i pedalerna och hade lämnat fältet bakom mig efter 40 km (trots att jag kört hårt 2 dagar innan). Drog i princip ensam i 110 km med ett snitt på 36 km/h i tidvis både regn och motvind! Så lite kraft måste där finnas i stängerna :-) Tyvärr så tog jag lite väl bokstavligt på det där med att bryta ned kroppen i lördagskväll då det blev en rejäl bröllopsfest, hoppas att det inte har förstört alltför mycket inför lördagens race!

Förresten så har jag under semestern gått ned de sista kilona så att tävlingvikten numera är 75 kg! (vilket motsvarar målet jag satte upp för säsongen).

Inga kommentarer: