måndag 25 augusti 2008

Tävlingsrapport - Snapphaneturen

Det blev en andraplats på Snapphaneturen i helgen. Nu har jag två andraplatser i rad i detta lopp, kanske dags för en vinst nästa år? Loppet gav dock flera positiva besked, inte minst att det var roligt att köra MTB igen! (bilder från Hässleholms CK)

Förutsättningarna var ju inte de bästa med allt regnande under lördagen, och jag fruktade det värsta! Måste dock säga att banan var över all förväntan. Visst var det skitigt och såphalt på sina ställen, men ingenting mot de förhållandena där var 2006. Fältet var också bättre än till Grevaloppet, och utöver de gamla ”vanliga” (Martin, Patrik, Stefan osv) så fanns även Paul Wirenstedt (Åstorp CK) samt Rolf Svensson och Peter Carlsson från Falkenberg på startlinjen.

Tempot var måttligt i starten, så det var inga problem och hålla sig till längst fram när vi gick in på första stigen, och ganska snabbt så var vi en grupp på 4 cyklister som fick en lucka till övriga: jag, Paul Wirenstedt, Rolf Svensson och Peter Carlsson. Tyvärr så fick jag tvärstopp i ett tekniskt parti, och där uppstod snabbt en lucka till Rolf och Paul. Tänkte att den skulle vi nog snabbt täta, men varken Peter Carlsson eller Stefan Larsson (som gjorde en blixtvisit i våran grupp, tog en lång föring varefter han utbrast att han skulle göra en ”Kessiakoff”, dvs släppa och dala ned igenom fältet) verkade speciellt pigga och jag fick stå för det mesta dragjobbet. Från någonstans vid cirka halva första varvet och i resten av loppet så drog jag ensam. Luckan fram till Paul och Rolf växte ganska snabbt till ca 2 minuter, sedan kom jag in i en bra rytm och fick sedan rapporter (från mitt för dagen alldeles förträffliga serviceteam bestående av Annika och mina föräldrar) om att jag började ta in på de två där framme. Bakåt så utökade jag också försprånget hela tiden till den jagande gruppen.
Uppe vid endurospåren på första varvet så körde jag plötsligt förbi Paul (som hade fått punktering) vilket medförde ny motivation och hopp om att kunna köra ikapp Rolf. Under andra varvet plockade jag 10-15 sekunder på Rolf mellan varje rapport och med halva varvet kvar var jag bara 1 minut efter Rolf, samtidigt som jag hade mer än 5 minuter till gruppen bakom. Jag la i en extra växel i Solhemsområdet och ute på grusrakan innan den långa backen upp till endurospåren hade jag ögonkontakt med honom. Fick då rapporter om att jag bara var 40-45 sekunder efter och tryckte till uppför backen för att se om jag fick kontakt. Förmodligen så har Rolf då också ökat, för jag fick aldrig kontakt och valde att slå av på farten rejält genom de såphala endurospåren och köra på säkerhet sista biten (det fick bara inte bli ytterligare en DNF!). Kom alltså i mål som tvåa i loppet totalt, och vinnare av H30. Ingen större skalp, men jag kan väl glädjas över att jag var bäste skåning i mål :-). Resultat från tävlingen finns här. Synd att inte detta utomordentligt trevliga lopp (en av Sveriges roligaste och mest utslagsgivande banor enligt mig) kan locka ett bättre startfält.

Skall man se framåt gav loppet flera positiva besked:

  1. Jag körde loppet på i stort sett samma tid som förra året trots att det var betydligt sämre förhållanden i år och att jag förra året hade draghjälp hela loppet
  2. Jag förmådde att ta in på gruppen framför, och utöka till gruppen bakom, trots att jag körde ensam större delen av loppet
  3. Motivationen fanns där hela loppet (trots att det var ”lerigt & skitigt”)
Igår kväll blev det ett löppass med Christian Månsson (som också körde bra på Snapphane) för att mjuka upp kroppen lite och toppningen inför Bockstensturen/SM fortsätter nu enligt planen med ett par lugna dagar med återhämtningsträning....

Inga kommentarer: