torsdag 14 augusti 2008

DNF, inställt SM mm

Ja, senaste tiden har knappast varit speciellt positiv! Finnmarksturen slutade med DNF för min del. Orsak: total avsaknad av motivation och lust för att köra MTB. Körde en halv timme och låg ok till i loppet (körde med dem som kämpade om typ placeringarna 15-20) men valde sedan att utgå. Resten av loppet langade jag till Stefan Methander och Lars Therp (som båda körde bra) och fick möjlighet för att se, och bli imponerad, av enduroåkaren Fredrik Ericsson! Nytt banrekord trots dåliga förhållanden. Daniel Tynell imponerade också och tog hem segern i H30. Visst är skidåkare vältränade, men de är ju ändån inte cyklister! Starkt kört av Daniel.

Veckan som har gått har jag sedan mest funderat över om det blir DNS på de kommande MTB-tävlingarna, eller hur jag skulle göra. Givetvis har jag också funderat en hel del på varför det gick som det gick på Finnmarksturen. En förklaring är förmodligen att jag är ganska nedtränad. Jag har haft tre veckor med 17-25 h träning, vilket ju sätter sina spår i benen (man är ju veteran numera), men det handlar mycket också om att jag just nu tycker att landsväg är superroligt!

Mitt i allt detta så kommer då beskedet om att MB Marathon SM i Åsarna är inställt (se här). Jag har hållt ganska låg profil med det, men SM har varit mitt stora mål hela säsongen och jag och Fredrik har lagt upp hela sensommarens träning för att jag skall toppa till just denna tävling! Målet var satt högt, men var också väldigt inspirerande. Jag hade ordnat med support och langning till loppet, tagit semester, ordnat boende mm. Och så ställer de bara in tävlingen??? Rent ut sagt för jävligt! Många menar att man borde ge Bockstensturen SM status istället, jag tycker nog att man borde vänta tills nästa år. För min egen del så kommer jag inte att hinna att få någon rejäl formtopp till Bockstensturen (jag brukar få min formtopp ca 5-6 veckor efter mängdveckorna, dvs 2 veckor efter Bockstensturen), och då kan det nog bli mest frustrerande om Bockstensturen också kommer att gälla SM.

Inga kommentarer: