måndag 7 juli 2008

Quasimodo

Min kroppshållning har mest har liknat Quasimodos sedan i torsdags. Orsak? hittade på något med ryggen som resulterade i att jag knappt har kunnat räta upp den. Det positiva med det? Enda gången som det inte har gjort ont är när jag har suttit på cykeln :-) Träningsmässigt har helgen verkligen varit kanon! En välbehövlig vilodag i fredags och sedan 4x4 minuter i Hunnbergabacken följt av 2,5 h distanscykling på racern under lördagen. Tog verkligen ut mig maximalt på backintervallerna och pulsen åkte också upp på 93-94 %. Gillar verkligen backintervallerna, dels för att de ger bra träning av syreupptaget men också för att de innehåller så mycket kvalité och är så pass tävlingslika!

Söndagen bjöd på en numera nästan klassisk Sjöborunda. Vädret såg lite trist ut i horisonten på morgonkvisten, men det blev kanonväder under hela passet. För min del var det 6 veckor sedan jag hade kört en Sjöborunda senast så jag gladde mig! Vi blev ett relativt stort gäng vilket också märktes på tempot under rundan - det blev lite väl mycket snacke/gubbatempo! Men med slitna ben från lördagens backintervaller så skall jag erkänna att jag inte gjorde mycket för att öka tempot :-) Inte förräns ute vid Sjöbo och sedan mot slutet då vi skulle jaga ikapp en lucka blev där gasat lite. Med slitna ben var det också dags att prova en ny taktik i slutbacken uppför Romeleåsen - att inte "tävla" och köra i det röda fältet. Även om det är superroligt att tävla uppför backen (och tro mig det gjorde ont att släppa de övriga..att inte ens försöka gå med) så har jag en ide om att det förlänger återhämtningen alldeles för mycket och därmed får konsekvens för träningen i veckan därpå. Denna vecka har jag två viktiga nyckelpass tisdag och onsdag, där jag måste var pigg och kunna köra med god kvalité (och sedan dessutom hinna återhämta mig 100 % till Mörksuggejakten). Vi får se om förnuftet eller tävlingsinstinkten segrar :-) Hur som haver blev det totalt 8 h träning i helgen!

Provade en ny sportdryck under långpasset - H3O Pro från Herbalife (säljs via www.firmawiksell.com). Rent smakmässigt är den ett lyft i förhållande till Vitargo, som jag använder nu. H30 Pro har verkligen en frisk (sur/citrus) smak som är välkommen, speciellt när det är varmt ute. Vitargon är ju väldigt söt och mer "vällingaktig" i smaken, och i slutet på Långloppen så brukar jag vara duktigt less på det. Med andra ord så var H30 en positiv upplevelse - och sedan så måste ju namnet tilltla alla som tävlar i H30 :-)

Inga kommentarer: