fredag 29 februari 2008

Februari - en bra träningsmånad

Distanspasset igår (lite drygt 4 h på landsvägscykeln i backig terräng) var månadens sista träningspass. Nu är det laddning inför Vasaloppet som gäller! Kanske dags att summera och utvärdera den senaste tidens träning? Tror att det är superviktigt att hela tiden utvärdera var man ligger och vilken effekt det får, annars fastnar man lätt i samma typ av pass. Ytterligare en orsak till att utvärdera, är att grundträningsperioden närmar sig sitt slut. Någon vecka efter Vasaloppet går vi in i en ny period med mer specifik träning!

Skall man se till träningsmängden under januari och februari så ser det mycket bra ut! Under januari blev det till ca 60 h träning och under februari blev det 75 h. Inte minst vädret har varit en bidragande orsak till detta. Det är ytterst få pass (1-2) som jag har behövt ställa in eller köra inomhus istället. Sett till mängden är det en ökning på 30 resp 50 % i förhållande till förra året (se bild - blå stapel 2007, röd 2008).
Någon har sagt att mycket träning är bra, och då skall man väl vara glad för att man lyckats skrapa ihopa så många timmar, men det kan jag ju inte använda till speciellt mycket. Det jag istället fäster mig vid är följande:
  1. Trots en ökad träningsmängd på upp till 50% så känner jag mig betydligt mindre sliten under veckorna än under förra året. Kroppen har alltså blivit bättre på att absorbera träningen. Förmodligen beror detta till stor del på en bättre träning under hösten. Under 2007 hade jag långa perioder under hösten utan träning.

  2. Att jag har känt mig mindre sliten har också medfört att kvalitetspassen har kunnat utföras med just betydligt bättre kvalitet i förhållande till förra året. Speciellt syreupptagningspassen har fungerat betydligt bättre i år.

  3. Distanspassen har kunnat köras med betydligt bättre kvalitet än förra året. Dels har längden på dem ökats från 3-3,5 h till 4-5 h. Dessutom har de körts i mer tävlingslik terräng (tex kuperad terräng) vilket har gjort att leder, rygg mm på ett bättre sätt har kunnat vänja sig vid belastningen.

  4. Avslutningsvis så har jag klarat mig från både skador & sjukdom (Ta i trä, eller som det heter på danska: 7-9-13) vilket har gjort att jag kunnat träna oavbrutet sedan i oktober - kontinuitet är viktigt!

Med andra ord så känns det bra just nu! Visst är det längesedan benen var "pigga", men det skall dom inte vara vid den här tiden på året! Det känns som om jag har fått en bra bas att stå för inför den mer specifika träningen som väntar nu.

Så avslutningsvis en liten "Vasaloppsuppdatering". Väderutsikten är inte riktigt lika bra som sist:

Men man måste se det positivt - det kunde varit värre.

Inga kommentarer: