söndag 24 februari 2008

Distansträning - eller så får man tyst på ett par kanariefåglar!

Helgen har rent vädermässigt varit ursusel med stormvindar över slätten som bara finns i Skåne. Träningen har dock varit utmärkt, med två långa distanspass á nästan 5 timmar! Lördagens pass började vid 7.30 från Limhamn! En alltid lika pigg (iallafall innan rundan börjat) Stefan och undertecknad satte kursen mot Bokskogen. Den kraftiga vinden (natten hade återigen bjudit på stormbyar) kom mestadels bakifrån, vilket gjorde resan ut mot Käglinge och sedan Bokskogen ganska behaglig. Efter att ha hämtat upp Per Wahl vid Skabersjö parkering fortsatte vi ut mot Bökeberg - ett kärt återseende då jag inte kört i detta område sedan någon gång under sensommaren förra året! Körde rundan medsols i ett ganska lugnt tempo för att vara Stefan som satte det! Slingan är bitvis mycket trevlig, men tyvärr tycker jag att det är för mycket uppkört på vissa ställen, liksom diken och trädfällning/ skogsmaskiner. Tycker nog att Bökeberg och Bokskogen passar bäst för intervallträning på kortare slingor - här är dock områdena perfekta! Efter att ha avverkat rundan i Bökeberg kände jag mig som en vinnare! Ni undrar säkert varför? Jo, medans Stefan skulle vända hem mot Malmö var min plan att fortsätta ut till sommarhuset i Vombs By - mao jag skulle få medvind, och Stefan motvind :-) Jag och Per satte kursen mot Genarp längs skåneleden, och ett tu tre så skruvades också tempot upp! Det blev till en dryg timmes tempokörning längs böljande grusvägar, och sedan ett par långa backar över åsen. Nästan 5 timmar distanspass, där de sista 2 timmarna var ordentlig hårda! Resten av dagen bjöd på vedhuggning och skyfflande av en stor jordhög, mao somnade jag gott på kvällen.

Söndagens distanspass bestod av den snart klassiska Sjöborundan (http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php?Cat=&Number=1027681&page=0&vc=1#Post1027681). Då de flesta var upptagna med annat (skidsemester, sjukdom mm) skulle jag köra rundan med Stefan och Mats a.k.a. kanariefåglarna! Varför de kallas så? Ja det beror till dels på deras färgglada cykelkläder (se bild) och deras förmåga att oavbrutet prata om allt möjligt mellan himmel och jord under cykelturerna!


Då jag var den enda som hittade hela rundan, och dessutom var den starkaste cyklisten fick jag dra hela rundan. Med Mats & Stefan, eller kanariefåglarna, på rullen pratandes om allt från Luaks Bauers maxpuls till melodifestivalen och magsjuka barn. endast avbrutet av lovord om banan, eller hur jobbigt det var! Och så fortsatte det i timme efter timme, även igenom de hårdaste partierna på rundan (i detta inkluderat spurten när Rotweilern jagade oss). Så efter nästan 3,5 timmes cyklande kom ögonblicket som jag väntat på! Helt plötsligt var det vara ljudet från däckens friktion mot underlaget som hördes, och i övrigt bara skogens läte. Först trodde jag att Stefan & Mats att släppt min rulle, men då jag snabbt kikade bak kunde jag se två sammanbitna ansikten som kämpade för att hänga på - äntligen hade jag lyckats att få tyst på kanariefåglarna! :-) Rundan avslutades med klättringen uppför Romelesåsen. I dag med 10-12 m/s i motvind! Efter 4.45 h cykling landade vi åter på parkeringen i Genarp. Kan inte låta bli att imponeras av både Stefan & Mats. I och för sig är de gamla elitskidåkare, men nu för tiden tränar de kanske 2-3 gånger i veckan, om ens det och ändån förmår de att hänga på, på en rundan som denna - imponerande! Direkt efter hemkomsten från Genarp blev det en timmes stretching och styrketräning på Kockum Fritid, och nu är det dags för att VILA! :-)

Inga kommentarer: