onsdag 27 februari 2008

Jobbiga intervaller

Det har varit riktigt trist väder de senaste dagarna. Som tur var har det stått intervaller på programmet bägge dagar, och dessa intervaller har med fördel körts inomhus. Igår blev det 15-15 intervaller på trainern framför TV'n (och Iron Maidens klassiska koncert i Rio) samt en kortare löprunda och i dag har jag precis kört 6x4 min syreupptagningsintervaller på löpbandet, för att i eftermiddag köra ett styrkepass och förhoppningsvis en runda på rullskidorna (Vasaloppet närmar sig). Dom här 4 minuters intervallerna på löpbandet är fruktansvärt jobbiga! De första 30 sekunderna går väl an, men sedan när pulsen kommer över 90% (max i dag blev 94%) är det bara ren plåga. Efter 1,5-2 minuter känns det som om det är omöjligt att fortsätta, men på något sätt så reder man ut det ändån. Fast man kanske skall sluta gnälla? Jämför man med Sian Welchs & Wendy Ingrahams klassiska kamp mot mållinjen vid Ironman Hawaii så måste man ju erkänna att allt är relativt: http://www.youtube.com/watch?v=MTn1v5TGK_w

Imorgon blir det distanspass, och sedan är det dags att börja vila och ladda för Vasaloppet på söndag. Det har visst varit lite trist väder där uppe, med riktigt blöta spår mot slutet. Fast håller SMHI's prognos så kan det både bli trevligt väder, och supersnabba spår!

Christian Månsson körde på 5.38 i söndags, så givetvis är det den tiden som jag skall mäta mig med! Det kan bli väldigt tufft eftersom jag startar i sista startled, men blir spåren väldigt snabba så kanske. Kommer iallafall att satsa allt på att ha bra glid, fästet får komma i andra hand.......

Inga kommentarer: